Tarinoi, mutta älä satuile

Tommi on mainostoimisto Folkin toimitusjohtaja ja mainonnan suunnittelija. Hän on suunnitellut yli 20 vuoden ajan markkinointia suomalaisille ja kansainvälisille brändeille. Työssään Tommia inspiroi erityisesti ideointiprosessi yhdessä tiimin ja asiakkaan kanssa. Luovuus on läsnä myös miehen vapaa-ajalla keittiön puolella, jossa työstä irtaudutaan kokkailun merkeissä. Ruoanlaitto on Tommille paitsi rakas harrastus, myös tapa osoittaa välittämistä läheisilleen.
Palauta mieleesi jokin viime aikoina näkemäsi ruokamainos. Miltä se näytti? Millaisia tunteita tai ajatuksia se herätti?
Veikkaisin, että hyvin suurella todennäköisyydellä mieleesti tulee mainos, jossa pääroolissa on itse tuotteen sijaan koskettava, tunteisiin vetoava tarina. Tämä perustuu jo aivojemme anatomiaan, jossa tunne- ja viettikeskus on ihmisaivojen syvin osa.
Tarinat ovat kiistattomasti olleet läpi ihmishistorian keino jäsennellä ja säilöä tietoa. Silti valitettavan usein kohtaan työssäni tilanteita, joissa asiakas haluaa tehdä mainoksista tiedotemaisia ja rationaalisuuteen vetoavia. Itse haluan viedä markkinointia suuntaan, jossa brändit tekevät hienoja, tunteikkaita tarinoita, jotka todella jäävät ihmisten mieliin.
Tarina ei saa olla satu
Tarinankerronta ei kuitenkaan saa mennä satuiluksi. Suomalainen kuluttaja on erittäin valveutunut, joka ei halua tulla ylenkatsotuksi ja johon ylilupaukset eivät pure. Suoranainen valehteleminen taas on paitsi mainonnan etiikan vastaista, myös laitonta.
Hyvä brändi osaa kertoa koukuttavia tarinoita itsestään siten, että tarinaan sisältyy todellinen viesti tuotteesta. Luottamus ansaitaan niinkin yksinkertaisella asialla, kun tekemällä sen mitä luvataan.
Maailman paras ruoka ansaitsee maailman parhaan markkinoinnin
Tarinointi edellyttää brändiltä aitoa intohimoa ja sielukkuutta. Tarinankerronta omaa kohderyhmää puhuttelevalla tavalla on taito, jonka oppii vain tekemällä. Uskalluksen ja markkinointiosaamisen puutteista huolimatta uskon vahvasti suomalaisten ruokabrändien tulevaisuuteen. Hyvänä esimerkkinä ovat uudet pienet brändit, jotka tekevät todella laadukkaita tuotteita. Näissä yrittäjävetoisissa brändeissä näkyy sielu, ja niiden perustajat ovat intohimoisia tarinankertojia.
Yhdistämällä puhtaat ja laadukkaat raaka-aineet elintarvikealan osaamiseen, meillä pystytään tekemään maailman parasta ruokaa. Kun vielä markkinointi saadaan samalle tasolle, muuttuvat brändien tarinat menestystarinoiksi. Älä ole vellihousu, uskalla kertoa tarinaa!
Food & Talk 2017
Keskustelu ruoan mainonnasta ja muista ajankohtaisista ruokateemoista jatkuu toukokuussa Food & Talk –seminaarissa 31.5.2017, joka kokoaa saman pöydän ääreen poikkeuksellisen laajan ruokavaikuttajien verkoston. Laihon lisäksi tapahtumassa kuullaan näkijöitä ja tekijöitä muun muassa tuotannosta ja teollisuudesta, tutkimuksesta ja kaupasta, kotimaisista huippukeittiöistä sekä markkinoinnista ja mediasta.